ارزش‌گذاری و زوایای آن

مبحث ارزش‌گذاری[۱] یکی از مباحث مورد علاقه‌ام است. راستش را بخواهید تکلیفم برای نوشتن این قسمت روشن است. من در حال یادگیری مفاهیم ارزش‌گذاری از پایه هستم و قرار است در این قسمت آنچه یاد گرفتم و آنچه یاد می‌گیرم را با کسانی که ممکن است مثل من به ارزش‌گذاری علاقه‌مند باشند، به اشتراک می‌گذارم.

داستان از این قرار است که ارزش‎گذاری به فرآیندی گفته می‌شود که در آن ارزش فعلی[۲] یک دارایی، شرکت یا کسب‌و‌کار تعیین می‌گردد. ارزش فعلی نیز می‌تواند با توجه به روشی که استفاده شده است، برابر با ارزش ذاتی[۳] یا ارزش اقتصادی[۴] آن‌ها باشد. به طور خلاصه، ارزش‌گذاری مفهومی است که ناظر به تمام فعالیت‌های مالی مانند سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، مدیریت پرتفوی، امور مالی شرکت‌ها و تجدید ساختار مالی آن‌ها است و تمام این موارد در بخشی از فرآیند فعالیت عملیاتی خود درنهایت به ارزش‌گذاری نیاز دارند.

روش‌های مختلفی مانند روش‌های مبتنی بر دارایی، روش‌های مبتنی بر جریان‌های نقدی، روش‌های نسبی و در نهایت روش‌های کیفی و شهودی برای ارزش‌گذاری دارایی‌ها و شرکت‌ها وجود دارد و همچنین مفاهیمی چون جریان نقدی تنزیل شده، صورت‌های مالی و تحلیل آن‌ها، نسبت‌های مالی و محاسبه آن‌‌ها، هزینه متوسط موزون سرمایه، سپر مالیاتی و …. وجود دارند که قصد دارم به مرور در مورد آن‌ها بنویسم.

به طور کلی برای اینکه بتوانیم دارایی را مورد ارزش‌گذاری قرار دهیم می‌بایست ارزش بازار، پتانسیل کسب درآمد، هزینه‌‌ صرف شده و موارد این چنینی را مورد بررسی قرار دهیم. ارزش‌گذاری شرکت‌ها نیز به طور معمول براساس مدت زمان فعالیت، تیم، پتانسیل رشد و گسترش، مدیریت، میزان درآمد فعلی و پتانسیل درآمد آتی و … تعیین می‌شود. در کنار این دو مفهوم باید چنین گفت که ارزش‌گذاری استارتاپ کمی با این دو مفهو متفاوت است زیرا با این روش‌ها به دلیل تفاوت موجود در فرضیات و ماهیت کسب‌وکار؛ صرفا می‌توان ارزش حدودی یک استارتاپ را تخمین زد که این روش‌ها را نیز در مطالب آتی بررسی خواهیم کرد.

در نهایت اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید و یا سوال خاصی در این رابطه دارید، مثل همیشه خوشحال خواهم شد آن را با من و خوانندگان احتمالی این مطلب در میان بگذارید.

[۱].Valuation

[۲].Present value

[۳]. Intrinsic value

[۴]. Economic value

دیدگاهتان را بنویسید