فهرست بستن

گام‌های شروع کسب‌وکار خود (۱)

شروع یک کسب‌وکار جدید به معنای چیزی بیشتر از مالکیت صرف است. راه‌اندازی کسب‌وکار خود، مستلزم داشتن ایده‌ای معقول و مناسب، انجام مراحل مختلف اداری، فعالیت‌های قانونی و حقوقی، برنامه‌ریزی، یادگیری ادبیات اکوسیستم، ایجاد تصمیمات کلیدی مالی و قبول کار در سطوح مختلف می‌باشد. بسیاری از افراد با شروع کسب‌وکار کوچک خود؛ امیدوار به گسترش بسیار بیشتر آن هستند و واقعیت آن است که این گسترش دور از ذهن نیست اما می‌بایست به بسیاری از فاکتورها دقت کرد. مراحل زیر شامل مواردی است که برای شروع کسب‌وکار می‌بایست به آن‌ها توجه نمود:

  1. انجام تحقیقات بازار[۱]و آنالیز رقابتی[۲]
  2. نوشتن برنامه کسب‌وکار[۳]
  3. تکمیل تیم
  4. ارزیابی و جذب سرمایه به روش‌های مختلف
  5. انتخاب ساختار حقوقی کسب‌وکار و ثبت شرکت
  6. مشخص نمودن روابط میان بنیانگذاران
  7. انتخاب مکان وقوع کسب‌وکار
  8. انتخاب نام تجاری[۴] و ثبت برند، لوگو، اختراع
  9. سیستم مالی و کلیه مباحث مرتبط با بیمه و مالیات
  10. مجوزهای عمومی و اختصاصی موردنیاز
  11. تبلیغات آفلاین و آنلاین

موارد بالا به ترتیب نوشته نشده‌اند و من قصد دارم در این مقاله و مقالات آینده هر بار درباره یکی از مراحل فوق صحبت کنم و این هفته به مبحث انجام تحقیقات بازار و آنالیز رقابتی خواهیم پرداخت.

تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا ایده شما امکان تبدیل شدن به یک کسب‌وکار موفق را دارد یا نه. این مساله به رصد بازار مشتریان بالقوه و بالفعل، کسب‌وکارهای فعال در زمینه مربوطه و شناسایی یک مزیت رقابتی برای کسب‌وکار شما کمک می‌نماید. در این تحقیقات، رفتار مصرف‌کننده و ترندهای اقتصادی باهم ترکیب می‌شوند و درنهایت ممکن است منجر به تایید ایده و یا بهبود آن شود.

شاید بپرسید تحقیقات بازار چه ضرورتی دارد؟ پاسخ به نظرم آن است که تحقیقات بازار به کسب‌وکارها، علی‌الخصوص کسب‌وکار کوچک کمک می‌کند تا دید مناسبی نسبت به رقیبان خود پیدا کند. در کنار آن جایگاه محصول آن‌ها مشخص می‌شود و حتی مزیت رقابتی آن‌ها در این شرایط قابل تعریف می‌باشد. در کنار این محاسن کسب‌وکارها به معنی واقعی با مشتریان خود آشنا می‌شوند و فرصت یافتن نیازهای جدید آن‌ها فراهم می‌گردد و امکان پیش‌بینی رفتار مشتریان در این شرایط راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

روش‌های مختلفی در تحقیقات بازار وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد و کسب‌وکارها از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده می‌کنند. این تحقیقات با درک بهتر فرصت‌ها و محدودیت‌های مشتریان و پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت؛ به جمع‌آوری اطلاعات جمعیتی مانند داده‌های مرتبط با سن، ثروت، خانواده، علایق و یا هر چیز دیگری که بتواند به کسب‌وکار کمک نماید؛ اقدام می‌نماید.

برای مشخص شدن وضعیت بازار نیاز است تا سوالات زیر را در زمینه کسب‌وکار از خود بپرسیم. این سوالات عبارتند از:

  1. تقاضا: آیا میل به داشتن محصول یا سرویس شما وجود دارد؟
  2. اندازه بازار: چند نفر به پیشنهاد شما علاقه‌مند هستند؟
  3. شاخص‌های اقتصادی: میزان درآمد و نرخ اشتغال چه‌قدر است؟
  4. موقعیت: مشتریان شما کجا زندگی می‌کنند و کسب‌وکار شما کجا می‌تواند برسد؟
  5. اشباع بازار: چند گزینه مشابه در حال حاضر برای مصرف کنندگان در دسترس هستند؟
  6. قیمت‌گذاری: مشتریان بالقوه چه‌قدر برای این جایگزین‌ها پرداخت می‌کنند؟

واقعیت آن است که پاسخ به این سوالات کمک می‌کند تا بتوانیم دید روشن‌تری از موضوع پیدا کنیم و محصول بهتری خلق کنیم. اما در راستای این خلق باید از روش‌های استاندارد استفاده نماییم. انواع روش‌های مورداستفاده در تحقیقات بازار را می‌توان به دو دسته‌ زیر تقسیم کرد:

  1. روش تحقیقات پایه‌ای

در روش تحقیقات پایه‌ای، کارشناس بازاریابی از بازار و مشتریان اطلاعات کسب می‌کند و از انواع روش‌های سنتی و دیجیتال تحقیقات بازاریابی[۵] (که مفهوم آن با تحقیقات بازار متفاوت است) استفاده می‌نماید و در نهایت چالش‌های مشتریان را در هنگام خرید محصول و میزان آگاهی جامعه هدف از برند بررسی می‌شود. تحقیقات اولیه در واقع اطلاعات دسته اول هستند که خودتان جمع‌آوری کرده‌اید و منبع دیگری ندارند.

  1. روش تحقیقات ثانویه

در روش تحقیقات ثانویه اطلاعاتی که توسط منابع خارجی مانند آژانس‌های دولتی و شرکت‌های آماری تهیه‌شده اعم از منابع پولی یا رایگان استفاده می‌شود تا نمایی از بازار و نیاز مشتریان ترسیم شود. تحقیقات ثانویه در واقع اطلاعات و داده‌های دست دوم یا سوم هستند و از داده‌های موجود و گذشته در بازار به دست می‌آیند.

به نظر شما چه موارد دیگری از تحقیقات بازار در کسب‌وکار وجود دارد که در این مقاله بازگو نشده است و یا شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید که می‌تواند به غنای این مطلب کمک نماید؟ خوشحال خواهم شد نظرات خود را با من و خوانندگان احتمالی این مطلب به اشتراک بگذارید.

[۱]. Market Research

[۲]. Competitive Analysis

[۳]. Business Plan

[۴]. business name

[۵]. Marketing Research

۱ Comment

  1. بازتاب:گام‌های شروع کسب‌وکار خود (۲) – آینده با من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *