تنظیم سند یا دستورالعمل مسئولیت اجتماعی

واقعیت آن است که مهم نیست که شرکت شما تازه‌ تاسیس یا کوچک باشد، تمامی شرکت‌ها اعم از بزرگ، متوسط و کوچک؛ جدید یا قدیمی نیاز دارند که مسئولیت اجتماعی شرکتی را در خصوص کسب‌وکار خود پیاده‌سازی نمایند. پیشتر در خصوص اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتی و زوایای آن صحبت کرده‌ام که می‌توانید در پست‌های پیشین مطالعه نمایید.

آنچه به نظرم اهمیت دارد این است که پروژه مسئولیت اجتماعی شرکتی می‌بایست به دست متخصص این امر سپرده ‌شود. این شخص براساس وضعیت فعلی و با توجه به شناخت محدوده‌های قابل اقدام در کسبوکار، سند یا دستورالعمل مسئولیت اجتماعی[۱] را تنظیم می‌نماید و علاوه بر آن با تکیه بر تجربه خود؛ می‌تواند برنامه مناسب برای سازمان را طراحی و بر تمام مراحل اجرا نظارت کند و آن را مدیریت نماید.

سند یا دستورالعمل مسئولیت اجتماعی به طور کلی به روشی اشاره می‌نماید که در آن اطمینان حاصل می‌شود که تمام فعالیت‌های شرکت به‌طور مثبت بر جامعه تاثیر می‌گذارد. هدف تدوین این سند تضمین توجه حرکت اصولی شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی خود است. به نظر می‌رسد که این موضوع چنانچه به صورت اصولی پیگیری شود؛ می‌بایست براساس موارد ذیل پیش ‌رود:

  1. تعیین وضعیت فعلی مسئولیت اجتماعی شرکت
  2. آموزش و آگاهی‌بخشی به افراد سازمان و شناسایی توانمندی‌های درون سازمانی
  3. شناسایی ظرفیت‌های موجود و مرتبط با کسب‌وکار
  4. تعیین ریسک‌ها و بررسی هزینه‌ها
  5. توجه به هویت برند شرکت موردنظر
  6. شناخت محدوده‌های اقدام
  7. شناخت ذی‌نفعان
  8. انجام تحقیقات درخصوص ذی‌نفعان و شناسایی نیازها
  9. تعیین اقدامات لازم در حوزه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی شرکتی برای ذی‌نفعان در راستای محدوده‌های اقدام
  10. برنامه‌ریزی و تعریف پروژه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی
  11. اجرا و نظارت بر پروژه‌ها
  12. تهیه گزارش از عملکرد فعلی و نقطه ایده‌آل
  13. ارائه گزارش سالانه

پس شاید بتوان چنین گفت که شرکت‌های موفق در مسئولیت اجتماعی شرکتی با وضعیت فعلی سازمان را با توجه به انتظارات، ارزیابی می‌نمایند و سپس با بررسی منابع و برنامه‌ریزی دقیق سعی می‌کنند به اهداف از پیش تعیین شده برسند و در آخر با تحلیل گزارش پیشرفت، درصدد هستند نقاط ضعف را شناسایی و اصلاح نمایند.

به طور کلی چند نکته مهم با توجه به مقاله «چگونه سند مسئولیت اجتماعی شرکتی بنویسیم» به نظرم رسیده است که در ادامه به آن می‌پردازم:

  1. تعیین ارزش منحصر به فرد شرکت شما بسیار مهم است. این مساله به شما کمک می‌کند تا شما از روش‌های منحصر به فرد برای حمایت پایدار از جامعه و به وسیله ابتکاراتی که تنها به برند شما تعلق دارند، در مسئولیت اجتماعی شرکت خود استفاده نمایید.
  2. توجه به استانداردهای شناخته‌شده بین‌المللی در این حوزه از جمله ایزو ۲۶۰۰۰ و تجربه برندهای معتبر خارجی در این خصوص می‌تواند به بهبود فرآیندها و موارد دیگر در این زمینه به شما کمک نماید.
  3. درگیر کردن کارکنان خود در برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی به شما در پیشبرد اهداف شما در سازمان کمک می‌نماید؛ بلکه باعث نشر این فرهنگ به خارج از شرکت شما و در دایره ارتباطی کارمندان شما خواهد شد.
  4. برنامه مسئولیت اجتماعی شما می‌تواند تعیین کننده تصمیم‌گیری اشخاص بین شما و رقیبتان باشد و نام تجاری شما را متفاوت نماید؛ به شرط آنکه برای این مساله برنامه مشخص و طولانی مدت داشته باشید.
  5. برای گزارش‌دهی و بازبینی و همچنین ارائه نتایج به افراد برنامه مشخص داشته باشید. با نگاهی به سایت برند‌های خارجی و ارائه گزارش‌های آن‌ها متوجه این بند خواهید شد.
  6. سعی کنید با توجه به کسب‌وکار خود، ارزش پیشنهادی در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکتی ارائه دهید. هرچه این پیشنهاد به کسب‌وکار شما نزدیکتر باشد، بهتر است.

در تمام این مراحل به نظر من استراتژی‌های سازمان در خصوص مسئولیت اجتماعی بسیار اهمیت دارد. چند استراتژی برای شرکت در این خصوص وجود دارد.

  1. شرکت مخالفت اجتماعی در این خصوص دارد و می‌خواهد کمترین فعالیت ممکن را در عرصه اجتماعی داشته باشد.
  2. شرکت التزام اجتماعی دارد و آنچه قانون از آن‌ها خواسته است را انجام می‌دهند.
  3. شرکت فراتر از قانون، دستورالعمل دقیق مسئولیت اجتماعی دارد و تعهدات اخلاقی در کنار قانون مدنظر قرار می‌گیرد.

باتوجه به موارد ذکرشده قصد دارم در نوشته‌های آتی به شرکت‌های بزرگ جهانی و سند مسئولیت اجتماعی آن‌ها نگاهی داشته باشم تا در کنار این مطالعه؛ قابلیت استفاده از این تجربه‌ها برای شرکت‌های ایرانی مشابه فراهم باشد. درنتیجه قصد دارم در مقاله هفته آینده به مسئولیت اجتماعی شرکت لگو، یکی از ۱۰ شرکت برتر در حوزه مسئولیت اجتماعی در دنیا بپردازم. همچون گذشته خوشحال خواهم شد نظرات و دیدگاه خود را با من و خوانندگان احتمالی این مطلب در میان بگذارید.

[۱]. CSR Policy

دیدگاهتان را بنویسید